dissabte, 15 de maig del 2010

Pel·lícles i models educatius.

Una de les sesions de processos i contextos educatius la vam dedicar a veure uns vídeos o trossos de pel·licules on podíem veure clarament quin tipus d'educació hi havia darrere de cada nen. En faig una síntesi de cada una d¡aquestes películes.

Pel•lícula 1- “Pensant en els altres “

Es tracta del model Humanista.

En el documental podem veure com l’aprenent pot arribar a motivar als companys, a través de les cartes que escriu i exposa a l’aula. Cada nen explica la seva història i en nombroses ocasions, els nens empatitzen amb el protagonista.

El mestre intenta igualar a tots els alumnes perquè cap nen es senti inferior a la resta. Quan hi ha un conflicte a l’aula, el mestre el primer que fa és intentar trobar una solució. Tan aviat com se n’adona, reuneix a tots els alumnes i els exposa els fets. En alguns cops, els nens que se senten identificats, exposen els seus sentiments.

El principal objectiu de l’escola és ser feliç i empatitzar, és a dir, aprendre a posar-nos en el lloc dels altres.

Pel.lícula 2- “Hoy empieza todo”

El docent aplica el mètode sistèmic a les seves classes.

L’aprenent, forma part d’una família en una situació complicada, el poble pateix una crisi econòmica i els pares no tenen feina. Els alumnes es senten apartats dels seus pares i es recolzen en els mestres.
L’ensenyant, és el director que també exerceix de mestre, tracta de conèixer la situació de l’alumne a casa, i té en compte l’entorn familiar a l’hora de treballar i tractar-los. Quan es dirigeix als alumnes, es posa a la seva altura.
Els continguts; les activitats són conjuntes, canten cançons i treballen a l’hora la motricitat i la memòria. Treballen la grafia resseguint les lletres, mentre el mestre es passeja entre les taules.
Al final, aconsegueixen l’estabilitat global del sistema; guanyant a la tristor de la pobresa, fent una festa a l’escola, canvien el color gris de l’edifici per colors vius, decoren l’escola amb materials reciclats, els nens ballen amb vestits de colors, les famílies col•laboren venent aliments... Intentem canviar l’estat d’humor dels pares que estan deprimits, i els fa veure que han de lluitar pels seus fills.


Pel.lícula 3 – “Ser y tener”

Es tracta del model Constructivista.

El mestre acompanya les activitats des de a prop i un per un els va corregint individualment, per lo que cada nen disposa d'uns minuts personalitzats per ajudar , resoldre dubtes o qualsevol problema.

L'ensenyant intenta que els companys sàpiguen valorar els treballs dels demés, tant en positiu com en negatiu, per aprendre’n dels errors o inclús per intentar imitar aquells treballs millor valorats.

A la pel•lícula podem veure que el mestre demostra poca motivació, demostrant més interès pels errors i les possibles millores, també cal dir que no valora el procés sinó el treball final en les programacions individuals i personals.

L'ensenyant intenta extreure els sentiments dels alumnes a través de qüestionaments individuals. Podem trobar certa importància de la família, ja que , afecta als nens i el mestre intenta parlar-ne per solucionar-ho.

Pel.lícula 4 – “Escola Rural”

Es tracta del model Naturalista.

En els petits fragments d'escoles podem veure que les classes disposen de zones diferenciades per temes ( matemàtiques, música...) i ells mateixos escullen on volen anar i que fer, ells administren el seu temps, un fet curiós és que els alumnes estan barrejats per edats, per tal que els petits aprenguin dels grans i els grans repassin continguts que ja saben.

En les escoles s'intenta fomentar la creativitat i s'intenten suprimir les rutines.
Els mestres només intervenen quan hi ha un problema greu entre ells o quan el nen ho demana, encara que , el contacte de mestre - alumne és directe, estan sempre a la seva disposició, però amb una lliure reclamació.

També dir que entre les escoles rurals intercanvien informacions, opinions i la creativitat, una activitat que vam poder veure al vídeo es la de escollir un llibre i entre les escoles la va passant i van relatant des de el que havia escrit l'anterior escola, amb lo que les escoles tenen molt d’interès per saber de les altres i també fomenta la relació entre totes les escoles rurals.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada