dijous, 25 de març del 2010

SAE Semana d'activitats extraordinàries

A continuació esmentaré al visita a dos escoles que vaig fer durant la setmana d'activitats del segon semestre.
Escola grèvol
Dimarts 16 de març, vaig anar conjuntament amb la Soraya Rodríguez a fer l’apadrinament a l’escola Grèvol de Barcelona. La nostra padrina va ser la Marta Lezana, qui es va passar amb nosaltres tot el dia. Pel matí ens va ensenyar tota l’escola, la secretaria, la sala de profes, els patis, el gimnàs, les aules d’informàtica i de tot el cicle infantil. Les aules de P3 i P4 amb més profunditat, aprofitant que els alumnes estaven a piscina. Ens va presentar a gairebé a tots els professors d’educació infantil, fins i tot al coordinador de pràctiques i tots van ser molt simpàtics amb nosaltres.
Després de dinar vam estar a una aula amb nens/es de P4. Em va sorprendre la gran diversitat que hi ha dins de l’aula, no de cultures sinó de dificultats en l’aprenentatge o comportaments; hi ha un nen amb símptomes d’autisme, un nen i una nena que són adoptats, la nena és xina i la seva família no parla el català, o sigui que té greus problemes per comunicar-se i relacionar-se. La professora també ens va explicar que hi ha un nen que sempre dibuixava el mateix, hi ho vam poder comprovar; al matí havien de fer un dibuix lliure amb ceres i aquest nen va dibuixar un nen, i a la tarda havien de dibuixar el Sant Jordi i va tornar a dibuixar exactament el mateix nen.
En quant a la manera de fer classe de la mestre, també vaig veure coses negatives que en van sobtar. Encara que només vaig estar per la tarda a l’aula, vaig poder observar l’activitat del Sant Jordi, que consistia en fer un dibuix relacionat amb la llegenda de Sant Jordi que havien explicat al matí, i escollirien el millor dibuix per presentar-lo a la revista de l’escola. La mestre va començar l’activitat sense recordar en que consistia el premi al millor dibuix, per estimular-los una mica. Va repartir un quart de full a cada alumne, encara que al semestre passat a expressió plàstica vam aprendre que la superfície de paper havia de ser gran, DinA3 per exemple. Tan sols li va repartir un retolador a cada alumne, de color verd, a més els retoladors eres gruixuts que als nens els hi costava agafar-ho amb la mà. Després quan la mestre va creure convenient, els va començar a recollir, sense preguntar si els nens havien acabat ja.
Després va repartir plastilina, també del mateix color per a tots, sense donar cap estimulació o emoció als infants. Semblava que fos qüestió d’ omplir el temps.
Per acabar, van sortir al pati, on s’ajuntaven amb l’altre classe de P4 i els de P3. Aquí vaig conèixer a un nen de P3, que no podia o no sabia parlar. Es comunicava a través de moviments i sorolls. Vaig estar una estona jugant amb ell, encara que no arribava a saber que era el que em demanava.
Era el primer cop que assistia a una classe de parvulari, així que em va sobtar tot, perquè tot em venia de nou. El que treballaven sí que ho sabia(colors primaris, geometria...), però el que més em va sorprendre és el paper de la mestre, perquè és molt contrari a la meva idea d’una bona mestre.


El bressol del Poble Nou

El dimecres 17 de març, vam visitar una escola bressol, ens va rebre la directora i encara que no esperaven a tants alumnes, vam fer la visita per les instal•lacions i en acabar ens van deixar entrar en parelles o trios a les aules.
L’escola bressol s’ha construït fa dos anys, al costat d’un col•legi amb el qual algun cop comparteixen el pati. Encara que té dos patis, un per grans i mitjans amb sorral, tobogan, etc. I un petit pels lactants, on el terra és de goma i aprofiten els dies de sols per sortir a jugar.
Aquesta llar d’infants consta de dues classes de mitjans, dues de grans i una de lactants, el passadís ampli que conduïa a totes les aules s’utilitzava per a diversos usos, disfresses, cavallets, llocs amb mòbils, etc. Les aules s’unien entre elles per mitjà d’unes portes corredisses on hi ha un espai, que comparteixen les dues classes, per dormir, per guardar els jocs...
En quant a la manera de funcionament, l’escola té molt clar la importància de la interacció entre pare-mestre-infant. Per dur a terme aquesta relació fan servir una llibreta general que està penjada a la porta de la classe, on s’explica que han fet els nens a nivell general durant el dia. Per explicar coses més personals, o bé, es diuen quan els pares venen a buscar al nen/a, o bé, a la llibreta personal que es fa un cop per setmana.
Una altre idea que haig de destacar és que els objectes amb que jugaven eren reciclats, coses simples. Com per exemple taps de suro, taps de plàstic de diferents mides i colors, caixes dures de galetes, objectes de fusta...
I per últim, una activitat que estaven fent els grans que em va agradar molt: Jugaven amb gelatina! Sobre la taula hi havia un munt de gelatina de colors. La tocaven, la passaven de un recipient a un altre... s’ho passaven pipa!
Cap a les dotze, els nens/es ja començaven a preparar-se per dinar. I nosaltres vam aprofitar per observar-los una mica més de prop, en grups petits vam entrar a les aules on dinaven i la mestre ens va explicar més idees.


us deixo un vídeo de la inauguració de l'escola del poble nou amb l'alcalde de Barcelona.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada