diumenge, 4 d’abril del 2010

seminari 25/03/2010

Síntesi seminari 25-03-10
En aquesta sessió de seminari vam fer les exposicions dels recursos educatius que havíem trobat al nostre barri.
• Maria: Biblioteca Can Casacuberta a Badalona
Aspectes a destacar:
- Hi havia prestatges organitzats per edat i per temàtica.
- Li donen molta importància als dimonis ja que és la figura dels Badalonins
• Ana Muñoz: La casa dels colors, Ludoteca a Zona Franca
Aspectes a destacar:
- S’han d’apuntar per accedir-hi pagant una petita quota.
- De 0 a 4 anys han d’ anar acompanyats pels pares i la sala està plena de racons que es van canviant.
- A la sala de 0 a 12 anys hi ha: sala habitabilitat on trobem jocs motrius, jocs de taula i jocs simbòlics.
- També fan tallers dos o tres cops per setmana per a què tots els nens puguin passar per als tallers.
• Albert: L’esplai a Lloret
Aspectes a destacar:
- Hi ha una coordinadora i s’intenta que tot l’equip de monitors segueixin la mateixa línia.
- El carnaval es fa junt amb els altres esplais.
- Per Sant Jordi venen llibres i roses per fer més assequibles els preus de l’esplai.
- Experiència com a monitor: és el que li va fer decidir-se a fer aquesta carrera.
• Mireia: Ludoteca Tucutuc
Aspectes a destacar:
- A la part de la Bibilioteca hi ha taules, prestatges, ordinadors i la sala d’estudi de 6 a 16 anys.
- També tenen tres sales: la de jocs, un cantó de l’hora del conte i una sala de psicomotricitat on fan un circuit.
- A la part de la Ludoteca treballen dos educadors socials i està partit en dos grups; de 4 a 8 anys i de 8 a 14 anys. Això és per concentrar-se més en cada grup amb diferents activitats.
- És un servei gratuït però a l’estiu fan un casal que si que es paga, encara que molt barat.
• Leti: Biblioteca Can Pedrals
Aspectes a destacar:
- Hi ha contes tous perquè els més petits vagin agafant el plaer pels llibres.
- A la zona d’ordinadors sempre s’ha d’anar acompanyat per un adult.
- Hi ha una zona per pares i mares.
- No fan moltes activitats i això és perquè les activitats depenen del que vulgui invertir en diners cada ajuntament.
- Normalment els professors de les sales infantils no tenen carrera i són voluntaris.
• Sandra: Centre Cívic Trinitat Vella, a San Andreu
Aspectes a destacar:
- A la ludoteca hi ha un racó infantil tancat, encara que també hi ha un espai obert on fan les activitats.
- No és un centre oficial ja que l’ajuntament no dóna tants diners com a la biblioteca principal de Sant Andreu.
- Els llibres els han anat donant la gent i l’únic ordinador que hi ha també va ser una donació.
• Laia: Biblioteca Les Corts
Aspectes a destacar:
- Hi ha un espai per als petits lectors on poden fer la lectura sols o amb els pares, però sempre en silenci.
- Té un racó d’informàtica amb quatre ordinadors.
- Hi ha vàries seccions per ordenar els llibres; d’imaginació, de coneixement, consulta, per als pares...
- Fan vàries activitats.

• Raquel: Casa de Cultura Masia Can Cortès a Palau de Plegamans
Aspectes a destacar:
- Té un auditori, pantalles d’informació i la biblioteca
- La biblioteca consta de la sala d’estudi, un espai infantil i dos ordinadors.
- La activitat que fan és “L’hora del conte”
• Ana Pulido: Biblioteca Ca n’Altimira de Cerdanyola
Aspectes a destacar:
- Els prestatges són baixets perquè els nens puguin accedir-hi amb facilitat.
- Els dissabtes fan les activitats de “L’hora del conte”, Espai nadó (que són tres sessions per crear vincles entre nadons i pares i mares) i Ballmanetes (de 0 a 12 mesos).
- Col•laboren amb el projecte “nascuts per llegir” que promouen el contacte dels contes amb els nens des del primer mes de néixer.
• Patricia: Biblioteca Francesc Candem de Zona Franca
Aspectes a destacar:
- És una biblioteca nova del 2006, per tant és molt moderna
- Té dues plantes: la primera és per a gent gran amb revistes i llibres, i la segona és la biblioteca i una sala d’educació infantil. Hi ha un racó amb molta informació sobre l’automobilisme ja que en aquella zona es fa la fira de l’automobilisme.
- Els nens fins 14 anys disposen de llibres, documentals, revistes... subdividides per prestatges.
- Els més petits tenen la zona de petits lectors, on han d’anar acompanyats fins als 7 anys.
- Fan diverses activitats com tallers, contes, jocs...
- També tenen revistes d’informació per a mares i pares.
- La Biblioteca ofereix el seu espai d’educació infantil a les escoles perquè les utilitzi pels matins gratuïtament.
• Soraya: Biblioteca Vapor Badia a Sabadell
Aspectes a destacar:
- S’hi pot trobar tot tipus de material com llibres, revistes, discos compactes, Cd-roms, DVDs... sobre coneixement, imaginació i oci.
- Es pot navegar per Internet de forma gratuïta prèvia autorització dels pares.
- Activitats: L’hora del conte, ballmanetes i cinema infantil.
Autocrítica exposicions
- No s’ha d’acabar les exposicions dient “ja està”, ni repetir moltes vegades el “pues” o el “bueno”
- No s’ha d’utilitzar segons quin tipus de comentari o de gest que és massa col•loquial, és a dir, s’ha de canviar el registre en una exposició oral, no parlar com si estiguéssim en un bar o amb els amics.
- No hem de fer frases incompletes.
- Hem d’estar de cara al públic, no d’esquenes i anar girant-nos per parlar.
- Feedback: la mirada ha de ser a tothom, no només a la professora o al que ens avalua. A classe hem de vigilar de no mirar només a l’alumne que veiem que està atent, sinó que hem de mirar a tothom perquè sentin que parles per a tothom i que no es distreguin.
- Vigilar on posem les mans, sobretot mai a la butxaca.
- Consell que servirà també per quan siguem profes: hem d’utilitzar diferents metodologies i postures segons l’activitat a fer, com per exemple si toca jugar utilitzaràs unes diferents que si toca llegir, aprendre les lletres, etc. On hem de fer-los entendre amb el cos que no és un joc el que estem fent, sinó que es seriós.
- Per tenir en compte: “El llenguatge no verbal” de Flora Davis diu que el 15% del que ens comuniquem són paraules, el 25% és el to que utilitzes i la resta, el 60% és el que nosaltres comuniquem amb el cos, el llenguatge no verbal. Hem de saber utilitzar aquests recursos.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada